زنگ خطر متروپلی بیخ گوش ساختمان‌های ناایمن تبریز

وقوع حادثه متروپل آبادان بار دیگر زنگ خطر را برای ساختمان‌های فرسوده و قدیمی تبریز به صدا درآورد.

وقوع حادثه متروپل آبادان بار دیگر زنگ خطر را برای ساختمان‌های فرسوده و قدیمی به صدا درآورد. ساختمان‌هایی که در سال‌های مختلف شاهد حوادثی مثل آتش سوزی یا فرونشست بوده اند و جان افراد زیادی را گرفته اند.

در کلانشهر تبریز نیز کم نیستند ساختمان‌هایی که عمری طولانی دارند. برخی از این ساختمان‌ها با کاربری تجاری و برخی با کاربری مسکونی هستند که ضرورت بازسازی و نوسازی آن‌ها بیش از پیش احساس می شود.

در این میان می توان به پاساژ امت اشاره کرد یکی از مراکز خرید کلانشهر تبریز که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و دارای ۵ طبقه است و بیشترین اصناف مربوط به پوشاک هستند ساختمانی کلنگی که به زور سر پا ایستاده است.

آقای مهدیزاده معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۸ تبریز گفت:پاساژ امت تبریز یکی از پاساژ‌هایی هست که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و شهرداری منطقه ۸ تبریز یکبار در سال ۹۹ و یکبار طی یک هفته های اخیر اخطاریه مبنی برعدم ایمنی و استحکام بنا به مالک ساختمان ارسال کرده است.

 متاسفانه با وجود ارسال اخطاریه به مالک ساختمان تاکنون هیچ اقدامی در زمینه مقاوم سازی و ایمنی سازی ساختمان انجام نشده است.

با توجه به ناایمن بودن بنا طبقات ۴ و ۵ ساختمان تخلیه شده است و در صورت عدم ایمنی سازی ساختمان با دستور قضایی پلمب خواهد شد.

ظاهرا مالک ساختمان معتقد است که وجود قوانین دست و پاگیر در میراث فرهنگی مانع تخریب پاساژ امت و احداث ساختمان جدید است و میراث فرهنگی اجازه ساخت بنایی با بیش از دو طبقه را نمی‌دهد.

مالک معتقد است تخریب ساختمان ۵ طبقه و احداث ساختمان ۲ طبقه به لحاظ اقتصادی توجیه برای وی ندارد.

پیگیری های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ادعای مالک مبنی در عدم صدور مجوز ساخت بنای با بیش از دو طبقه در این منطقه رد می کند. 

البته این تمام ماجرا نیست و پلاسکوی‌های دیگر در تبریز هستند که هر آن شاید احتمال آتش سوزی و تخریب داشته باشند، ما هنوز سازمان مدیریت شهری که رصد درستی نسبت به مسائل حوزه شهر‌ها و امکانات و ادارات و نهاد‌ها داشته باشد یعنی نظام مدیریت شهری که بتواند معایب را تشخیص دهد و میزان قدرت ساختمان را سنجش کند در کشور نداریم.

ساختمان‌های ناایمن تبریز

کارشناسان، همگی بر لزوم برخورد با مالکانی که نکات ایمنی را در ساخت سازهایشان رعایت نمی‌کنند تاکید دارند، اما موضوع به این مهمی، خیلی زود به بایگانی می‌پیوندد و انگار تا حوادث دیگری رخ ندهد، اظهار نظر‌ها در مورد ساختمان‌های نا ایمن و تاکید بر لزوم پلمب آنها، موضوعیت ندارد، حال آنکه نوسازی و مقاوم سازی ساختمان‌های ناایمن و فرسوده، در دهه‌های گذشته مغفول مانده و اگر مدیران شهری این مسئله را پشت گوش بیندازند، شاهد حوادث هولناک‌تر با خسارت و تلفات بالاتری خواهیم بود..

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.